6 ביוני 2012

מה בין מעגל, סינרגיה ויאנוש קורצאק

בימים אלה, אני לומדת את נושא המעגל דרך ציור המנדלה. מוצאת שהחוויה הזו, של יצירת המנדלות, מחברת אותי לתובנות רבות בנוגע לתדר המעגל.

 במעגל נוצרת מציאות חדשה, המרחב המעגלי, מזמין אותי להיות חלק , בשיוויון מלא, ושומר את האנרגיה פנימה. לתוך המעגל. כמו במדורה השבטית. כמו בריקוד.

 בעבודתי כמחנכת אני מגלה כי המעגל, מזמן שיח בגובה העיניים,  מאפשר אחיזה יד ביד, מעשית ומטאפורית ושומר על זרימה תמידית. במעגל יש משהו שלם, משהו שהוא יותר מנוכחותו של כל פרט בו. הוא יוצר מרחב מגן ומוגן ופותח ערוצי תקשורת. הוא מזמן תובנות חדשות. התנסויות.

 בתוך המעגל, אני מגלה, שהילדים חווים אחדות, הרמוניה, שלוה, אמון, שקט, תעוזה ואומץ, פתיחות, עוצמה והעצמה.


חיפשתי בויקיפדיה  את ההגדרה המדוייקת לסינרגיה:
" סינרגיה - (בעברית "איגבור") - סינרגיזם (מיוונית: synergos - לעבוד ביחד).
פעולה משותפת של שני גורמים או יותר הנותנת תוצאה חזקה יותר מאשר הצירוף של פעולות כל הגורמים בנפרד: שיתוף פעולה בין שתי קבוצות, פעולה משולבת.
תומכי הסינרגיה מעודדים שיתופי פעולה בין אישיים על בסיס התנדבותי  בעיקר, כי רק כך התוצאה הסופית תהיה אופטימלית.

לתורת הסינרגיה משפטי מליצה רבים כמו "השלם גדול מסך חלקיו" ומשפטים נוספים המדגישים ששלמות של דבר תגיע משיתוף פעולה נכון ועבודת צוות, ולא מחלקים נפרדים אשר יבצעו עבודתם בנפרד למען אותה תוצאה סופית".

אין כמו העבודה במעגל עם ילדים, להבין זאת.

הילדים מאפשרים לעצמם להיות נטולי דעות קדומות ובעבודה במעגל, אני רואה, איך נוצרת ההזדמנות לסינרגיה. "השלמות" שמדברים עליה בסינרגיה, מאד מורגשת בעבודה במעגל. המעגל, הינו ויוצר שלמות.

עוצמת המעגל מתבטאת, בעבודה עם ילדים, גם ביצירת מרחב הפעולה שלהם, וגם בחשיפה לחומרים העוסקים ומהווים ביטוי למעגל (תנועה במעגל,  יצירת מנדלה, ישיבה במעגל וכיו"ב).

יאנוש קורצ'אק, המורה הדגול, האישיות מעוררת ההשראה, איש החינוך לדוגמא, כתב בכתביו "דת הילד" על העבודה עם ילדים. הוא תאר את המפגש הזה, עם הילדים באופן הבא:
"ילד אחד-עולם גדול ורחב.
שני ילדים-שלושה עולמות:
עולמו של כל ילד לחוש ושל שניהם יחד.
שלושה ילדים הם לא רק אחד ועוד אחד ועוד אחד.
נוסף לשלושה-ראשון שוני יחד, ראשון ושלישי יחד, שני ושלישי יחד ונוסף עליהם עולם של כולם יחד.
הרי לך שבעה עולמות- אי רצון, ידידות, ריב, שמחה, עצב.
צא וחשוב כמה עולמות גנוזים בעזרה,עשרים, שלושים ילד,
עולמות רבים וקשים.
לבדך בלי עזרת הילדים
לא תכיר עולמות אלה
ואז מלאכת החינוך שלך לא תצליח"                          

                                         בכל פעם, שאני קוראת את המילים הללו, אני מתרגשת
כמה רגישות. כמה חוכמה. כמה פשטות מעוררת פליאה.

גם בדבריו של קורצ'אק באה לידי ביטוי החוכמה הזו.
של הסינרגיה. של הרווח הבל ישוער של הביחד.

אני מאושרת, שיש לי הזכות לאפשר, כמחנכת, את המרחב המעגלי
ולאפשר קיומם של כל העולמות הללו. זכיתי.








התמונות הן עבודה במעגל עם מנדלה. סינרגיה בהתגלמותה.